تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/30 - 09:48
کد خبر: 508079

نگاهی بر ادعاهای محمد جواد ظریف در رسانه ملی؛

تحریف آمار برای فرار از پاسخگویی/ همه چیز درباره «آن شش ماه تلخ»!

 تحریف آمار برای فرار از پاسخگویی/ همه چیز درباره «آن شش ماه تلخ»!

محمدجواد ظریف که روز گذشته مسعود پزشکیان را در برنامه انتخاباتی او همراهی می‌کرد، در سخنانی مجددا توهم احیای برجام از سوی بایدن در سال ۱۳۹۹ را تکرار کرد. ادعایی که پیش از این نیز توسط او و حسن روحانی مطرح شده بود اما این ادعا تا چه حد با حقیقت مطابقت دارد؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آقای ظریف در یک خلاف گویی آشکار که دست طرف آمریکایی را پر می کند، ادعا کرد افزایش فروش نفت ایران، به خاطر شل کردن تحریم ها توسط دولت بایدن بوده و نه تلاش ایران! اما واقعیت خلاف این است.

سناتور تد کروز: چرا فروش نفت آنها از روزی ۳۰۰ هزار بشکه به ۲/۰۰۰/۰۰۰ بشکه در روز رسیده؟

بلینکن: چون سخت تلاش می کنند. ۶۰۰ تحریم وضع شد، اما آن‌ها مصمم‌اند و برای دور زدن تحریم ها هر کاری که می توانند انجام می دهند.

آیا ظریف، همراه پزشکیان آمده بود تا از او دفاع کند، یا سوء مدیریت تیم روحانی را بپوشاند و بدتر، عصا زیر بغل دولت خبیث آمریکا بگذارد و موفقیت ایران را برای دولت درمانده آمریکا فاکتور کند؟!

وقتی پزشکیان و تیم چنبره زده به دور او ادعا کنند ایران، بیچاره تحریم‌ها است و ناچار است با طرف عهدشکن دوباره مذاکره کند، آیا چیزی هم برای چانه زنی باقی می ماند؟!

ظریف پس از مذاکره در گوشی با محمد البرادعی و سپس آن سخنرانی التماسی در شورای روابط خارجی آمریکا، سومین بار است که ظاهرا پالس انتخاباتی می فرستد اما در واقع پالس ضعف به دشمن مخابره می کند.

 تحریف آمار برای فرار از پاسخگویی/ دست خالی پزشکیان در اقتصاد رو شد

مناظره دوشنبه شب با موضوع مسائل اقتصادی در حالی برگزار شد که مردم در انتظار گفت و گوی چالشی نامزدها برای ارائه برنامه‌های اقتصادی دولت خود بودند. در این میان برخی نامزدها در چارچوب سوالات، به پاسخگویی پرداختند اما برخی نه تنها از پس سوالات برنیامدند بلکه چندین آمار غلط و نادرست نیز بیان کردند که خیلی زود توسط مراجع ذی‌ربط تکذیب شد.

 تحریف آمار برای فرار از پاسخگویی/ همه چیز درباره «آن شش ماه تلخ»!

مسعود پزشکیان همانطور که پیش تر هم اعلام کرده بود، در مسائل اقتصادی خود را دارای ایده و نظر نمی‌داند و سعی دارد که بار تمامی سیاستگذاری های کلان اقتصادی دولتش را به کارشناسان واگذار کند.

پزشکیان شب گذشته نیز به مانند میزگرد اقتصادی، در هیچ یک از فرصت‌های پاسخگویی خود توان ارائه پاسخ مرتبط با سوالاتی که کارشناسان مجرب و برجسته کشور طرح کرده بودند را نداشت و اکثر زمان خود را صرف کلی گویی و بیان مشکلاتی کرد که هر کسی از مردم عادی هم می‌توانند آنها را نام ببرند و برای این امر لازم نبود که نامزد ریاست‌جمهوری شود.

پزشکیان در مرتبط ترین پاسخ های خود، به ارائه تعاریف ساده‌ای از مفاهیم اقتصادی پرداخت و نشان داد که مشاوران اقتصادی او، هیچ برنامه‌ای برای مناظره دیشب او تدارک ندیده بودند و او را با شناخت ابتدایی خودش از مفاهیم اقتصادی تنها گذاشته‌اند.

دست خالی او باعث شد که او بجای ارائه راه حل درباره مسائل اصلی نظام اقتصادی کشور، به فرافکنی و داستان‌گویی‌های نادرست درباره ظاهر چالش‌های مملکت بپردازد و یا بخواهد با خواندن حدیث و آیه ، ضعف خود را در داشتن برنامه اقتصادی برای آینده کشور پوشش دهد.

 پزشکیان بارها آمارهای غلط به مخاطبین ارائه داد. او ابتدا اعلام کرد: «از نظر آمارها در فساد در دنیا  رتبه ۱۵ از آخر هستیم.

این همه بخور بخور از کجا می آید و کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد.» این سیاه‌نمایی از ایران حتی توسط موسسات رژیم صهیونیستی نیز انجام نمی‌شود. چرا که موسسه بین‌المللی شفافیت پیشتر اعلام کرده بود که ایران در رده بندی جهانی ادراک فساد بالاتر از ۲۹ کشور جهان و در رتبه ۱۴۹ قرار گرفته است.

 این اما تنها آمار غلط او نبود، او درباره پرداخت تسهیلات بانکی، آمار اشتغال و ساخت مسکن نیز اعداد اشتباه و آمارهای غلط بیان کرد تا نشان دهد نه تنها برنامه‌ای برای اقتصاد ندارد بلکه از از حفظ کردن آمارهای صحیح نیز ناتوان است.

همه چیز درباره «آن شش ماه تلخ»!

احیای برجام در ازای خیانت به صنعت موشکی و قدرت منطقه‌ای/ پیشنهادات تحقیرآمیز تیم بایدن به دولت روحانی چه بود؟

محمدجواد ظریف که روز گذشته مسعود پزشکیان را در برنامه انتخاباتی او همراهی می‌کرد، در سخنانی مجددا توهم احیای برجام از سوی بایدن در سال ۱۳۹۹ را تکرار کرد. ادعایی که پیش از این نیز توسط او و حسن روحانی مطرح شده بود اما این ادعا تا چه حد با حقیقت مطابقت دارد؟

اول: مذاکرات احیای برجام اساسا از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و تیم سیاست خارجی دولت روحانی هیچگاه به این سوال پاسخ نداده است که احیای برجام در شرایطی که مذاکره‌ای در جریان نبوده، از چه طریقی و با کدام کانال ارتباطی بین دولت وقت با آمریکا پیگیری شده است؟

دوم: آذر ۱۳۹۶ فدریکا موگرینی در اظهاراتی گفت: امروز رازی را درباره درخواست ایران در برجام افشا می‌کنم. در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هسته‌ای ایران نیم‌جمله‌ای با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر است.  به گفته مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است و هدف از آن را استفاده دولت ایران از این بند برای مناقشات داخلی می‌خواند! بدین معنا که دولت سابق برای پیشبرد اهداف خود در برجام‌های تکمیلی در حوزه موشکی و منطقه‌ای، نیازمند استناداتی از درون برجام بود تا بتواند حاکمیت را برای همراهی با چنین ایده‌ای مجاب کند.

البته پیش از آن نیز در پیام نوروزی حسن روحانی در سال ۹۵ به وضوح از لزوم طراحی و اجرای برجام۲ سخن گفته شده بود. او همچنین در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ صراحتا اعلام کرد که در صورت پیروزی برای برداشتن تحریم‌های موشکی نیز اقدام خواهد کرد. سردار سلیمانی که به ندرت در رسانه‌ها حضور می‌یافت و در خصوص مسائل خارجی اظهار نظر می‌کرد، در کنگره شهدای استان کرمان به صراحت به چنین روندی اینگونه واکنش نشان داد: «این که اصرار می‌‌کنند بر برجام۲، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام۲ شرکت کردیم، تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. آنها برجام۳ هم خواهند داشت، چون معتقدند چشمه باید در ایران خشکانده شود.»

سوم: تیم بایدن همواره ایران را مقصر به هم خوردن برجام معرفی کرده و بازگشت خودشان را منوط به پایبندی ایران و همچنین آغاز مذاکرات برجام دو و سه می‌کردند. بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت: «بایدن معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برگردیم، اما از این مسئله برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.»

چهارم: ظریف در حالی ادعای کذب تمایل بایدن به احیای برجام را تکرار می‌کند که وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد ایالات متحده آمریکا در مسئله برجام و ایران اعلام کرده بود «دولت بایدن دیگر به دنبال توافق برجام نیست». او تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ اعلام کرد که «شرایط ژئوپلتیکی منطقه در ظرف شش سال پس از توافق برجام تغییر کرده و آمریکا به دنبال توافقی محکم‌تر از برجام است».  

پنجم: علی واعظ مسئول میز ایران در گروه آمریکایی بحران و از دوستان نزدیک رابرت مالی که مسئولیت تیم آمریکایی را در مذاکرات احیای برجام برعهده داشت، فاش کرد که آمریکا به‌دنبال آن بوده تا در دولت روحانی تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد در ازای آزادی تنها یک میلیارد دلار از اموال کشورمان را اجرایی کند. این پیشنهاد اهانت‌آمیز آمریکا به ایران نشان می‌دهد که تیم بایدن صرفا به دنبال بازگشتی نمایشی به برجام در ازای چند امتیاز پیش پا افتاده بوده است.

ششم: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مشخص شد که ظریف و عراقچی در مذاکرات احیای برجام، به طرف آمریکایی تعهد داده بودند که در صورت بازگشت به توافق، راه «گفتگوهای آتی» درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای را باز کنند. تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی امروز بیش از آن که بخواهد دیگران را مقصر عدم احیای برجام معرفی کند، باید درباره این مساله توضیح دهد که با کدام مجوز، قول شرکت در مذاکرات موشکی و منطقه‌ای را به طرف آمریکایی داده است؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام دلیل قطع همکاری دانشگاه شهید بهشتی با مشاور جنجالی مسعود پزشکیان
اعتراض کانال اصلاح طلب جماران به رفتار عجیب مشاور پزشکیان
قضیه عصبانیت مشاور پزشکیان در برنامه زنده چی بود؟
مسی هواداران آرژانتین را غافلگیر کرد!
ظریف: پوزش می‌خواهم نموداری که در تلویزیون نشان دادم اشتباه بود
ایران مصادره سهام پالایشگاه ونزوئلا توسط آمریکا را محکوم کرد
سفر چند ساعته باقری به قطر +عکس
توئیت جنجالی پزشکیان درباره تحریم‌ها
عکس | تصویر از جمعیت حاضر در دیدار جلیلی با اساتید دانشگاه تهران
واکنش قاضی‌زاده به انصراف در انتخابات +فیلم
وکیل باشگاه پرسپولیس: فسخ قرارداد بیرانوند غیرموجه است
ظریف، ذخیره‌ای روز مبادای اصلاحات بود
فیلم/ مشاور فرهنگی پزشکیان از برنامه زنده قهر کرد
باید مردم را از خود راضی نگه داریم
مراسم گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید +عکس
سفر انتخاباتی مسعود پزشکیان به اصفهان +عکس
شمار بیماران فوت شده بیمارستان قائم رشت به ۹ تن رسید
واکنش اکبری به پیروزی تیم ملی والیبال مقابل آمریکا
گردهمایی زنان در حمایت از محمدباقر قالیباف +عکس
فرهنگ سلامت باید از مهدکودک‌ها و مدارس اصلاح شود
تمبر «شهید رئیسی» رونمایی می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top